לפתוח דף חדש

ספטמבר 21, 2016 אליהו סלמאסי No comments exist

עו"ד אליהו סלמאסי מסביר כל מה שרציתם לדעת על מחיקת חובות ולא בפשיטת רגל

פקודת פשיטת הרגל מכירה בשלושה סוגים שונים של הסדרי נושים, אשר נבדלים זה מזה בעיתוי מתן הגשת הצעת ההסדר על ידי החייב.
סעיף 19א' לפקודה הנו אחד מבין מספר אפשריות בהן יכול חייב למחוק את חובותיו בטרם נכנס להליכי פשיטת רגל, ובטרם שהתבקש כנגדו בין אם על ידו או על ידי אחד מנושיו צו כינוס. כמו כן, בפקודת פשיטת הרגל קיים סעיף נוסף - סעיף 33 - העוסק בחייב אשר ניתן כנגדו צו כינוס אך יחד עם זאת אין מניעה כי לאחר מכן יגיש הצעה להסדר תשלום חובותיו.בנוסף, סעיף 52 לחוק דן בעצת חייב להסדר תשלום חובות אשר הוגשה על ידו לאחר הכרזה על האחרון כפושט רגל.
יובהר, כי התנאים המאפשרים את קבלת הצעתו של חייב להסדר נושים, הנם תנאים זהים בכל אחת מהצעותיו של החייב להסדר נושים לפני מתן צו הכינוס ולאחריו – אך השוני הוא בסכום ההצעה אשר החייב נדרש להעמיד לצרכי ההסדר.
חייב אשר מבקש להציע הסדר נושים לפני מתן צו הכינוס או לאחר קבלתו חייב לשכנע את בית המשפט בכל אחת מההצעות בין אם זה בשלב טרם מתן צו הכינוס ובין אם זה לאחר קבלת צו הכינוס כי קיים יסוד סביר להניח שלפחות אחוז מסוים מסך חובותיו הלא מובטחים ייסגרו לאור הצעתו.

רוב הנושים ושיקול בית המשפט

הצעתו של החייב צריכה לזכות ברוב מניין המצביעים אשר סכום נשייתם איננו נופל מ-75 אחוז (רוב ערך ומניין) מערך החוב, כל זאת על מנת שבית המשפט יאשר הצעתו של חייב, בכל שלושת הצעות ההסדר השונות.
בהצעת הסדר שמגיש חייב לפי סעיף 35(ו) לפקודת פשיטת הרגל קובע כי אישור הסדר מסור לשיקול דעתו של בית המשפט ועליו להשתכנע כי מדובר בהצעה סבירה אשר מועילה לציבור הנושים בכללותו. ככל והצעתו של החייב הנה הצעה סבירה, ישקול בית המשפט לחיוב את הצעתו של החייב ואף יסכים לקבלתה בתנאים נוספים (לדוגמא, מתן ערובות לביצוע ההצעה).

ביטול הסדר נושים לאחר אישורו

בית המשפט רשאי, במסגרת סמכותו מכוח על פי סעיף 37 לפקודת פשיטת הרגל, לבטל את הסדר הנושים שהציע החייב ואושר על ידי נושיו על פי רוב ערך ומניין וזאת עם שיעור התשלום הפשרה או ההסדר לא נעשה על ידי החייב או מי מטעמו במועד שנקבע.
בית המשפט רשאי לבטל את ההסדר גם בהתבסס על ראיות מספיקות המעידות על קשיים משפטיים או סיבה מספקת אחרת. יובהר כי אישור הסדר נושים אשר הושג במרמה ובחוסר תום לב יכול להתבטל אף הוא. הדברים נאמרים לגבי הסדרי הנושים על סוגיהם השונים.

עיקרון תום הלב

לא יאושר הסדר על ידי בית המשפט כאשר יש בהצעה כדי לזכות את כלל הנושים בטובת הנאה, היות והתכלית אשר עומדת בבסיס הוראות הפקודה בנוגע לאישור הסדרי נושים היא ביסודה להביא תועלת לנושים ולחלק את נכסיו של החייב בדרך היעילה והזולה ביותר.
מטרת אישור הסדרי הנושים הינה לאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו עם קבלת ההפטר מחובותיו. טובתם של כלל המעורבים הן החייב והנושים איננה השיקול היחידי אשר לוקח בית המשפט בחשבון במקרים אלו אלה נלקחים שיקולים ובניהם טובת החברה (הציבור).
עיקרון תום הלב עומד בבסיס דיני פשיטת הרגל וחדלות הפירעון. נוכח עיקרון זה, מעניק החוק (פקודת פשיטת הרגל) ובית המשפט קרש הצלה לחייב במקום בו הוא מגיע לבית המשפט בידיים אשר אינן נקיות.
הדברים יפים גם כלפי חייב המבקש הכרזה עליו כפושט רגל, במסגרתו מוצע על ידי החייב הסדר נושים. בית המשפט בוחן את תום ליבו של החייב בכל שלבי ההליך עד ליום הגשת ההצעה.

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *