המינוס הגדול של עולם הפשע

ספטמבר 21, 2016 אליהו סלמאסי No comments exist

סיפור חייו של עבריין סמים סדרתי, שמלבד החזרה לכלא פעם אחר פעם, שקע בחובות של מיליוני שקלים, עד שנאלץ לבקש מבית המשפט להכריז עליו כפושט רגל ולאפשר לו לחיות בכבוד מבלי שהנושים ירדפו אחריו. לפחות הסוף אופטימי

ה-29 בינואר 2007. הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים, הכריע בדילמה הבאה: מ"ב, עבריין סמים שהיה אז בן 33, ערער על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ששלח אותו ל-10 שנות מאסר בפועל. זאת לאחר שהוא הורשע בעבירות סחר בהרואין. גזר הדין של בית המשפט המחוזי הפתיע, מאחר שמ"ב הודה במיוחס לו והורשע בעסקת טיעון, במסגרתה הוסכם בין הצדדים על עונש מאסר מופחת, בתנאי שגם יעיד נגד שותפיו לעבירה. אבל השופטת דאז החליטה שלא לכבד את עסקת הטיעון.

בדיון בעליון, נציגת הפרקליטות הופיעה בבית המשפט וביקשה להפוך את ההחלטה. היא ציינה כי הפרקליטות לא הציגה במחוזי את התמונה המלאה בנוגע לעדות הנאשם נגד שותפיו לעבירה - עדות שהיתה הכרחית כדי להרשיעם. הרכב מורחב של שלושה שופטים בבית המשפט העליון נענה לבקשת הצדדים, קיבל את הערעור וקבע כי עונשו של מ"ב יהיה ארבע שנות מאסר בלבד, כמו גם קנס של 20 אלף שקל.

heroin_freepik

כל שסופר כאן מהווה פרק אחד מיני רבים בסיפור חייו של מ"ב, עבריין סמים שמלבד חיים שלמים של פשע וזמן ארוך מאחורי סורג ובריח, הסתבך גם בחובות של מיליוני שקלים לרשויות השונות ולנושים פרטיים. לאחרונה, סיפור חייו הקשה והמטלטל הגיע שוב לבית המשפט המחוזי בתל אביב, רק שהפעם לא היה זה בהליך פלילי, אלא דווקא במסגרת בקשתו להכריז עליו כפושט רגל ולהוציא צו כינוס שיאפשר לו להחזיר את חובותיו בתשלומים שווים בכל חודש.

בפני השופט המחוזי דורון חסדאי, שכבר נתקל בלא מעט סיפורים קשים, עמד כעת סיפורו של מ"ב, עבריין שנשבע כי חזר למוטב, וכל בקשתו כעת היא לאפשר לו לחיות בכבוד ללא לחצי הנושים.

hovot2

חיים שכאלה

תקציר קורות חייו של מ"ב הובא בתצהיר שצירף לבקשתו לצו כינוס. הסיפור הזה מתחיל בשנת 1973, אז נולד למשפחה קשת יום בתל אביב. כבר בגיל צעיר הוא אובחן כחולה אסטמה, מה שלא מנע ממנו להתחיל ולעבוד בגיל 14 כדי לסייע בכלכלת משפחתו. מחלת האסטמה חסמה את אפשרות גיוסו לצה"ל, אולם כאשר היה בן 22 היא לא מנעה ממנו את הייאוש הכלכלי ואת החבירה לגורמים עבריינים. "היה לי חסך מאוד גדול ולא היה לי כסף לגמור את היום, שלא לדבר על לגמור את החודש", כתב מ"ב בתצהירו, "אז התחלתי לחבור לגורמים עבריינים ומהר מאוד נשאבתי לעולם הפשע ומצאתי את עצמי מתעסק בהברחה ובסחר של סמים קשים".

לא חלף זמן רב מדי עד שמ"ב הסתבך עם המשטרה, נעצר, והוגשו נגדו כתבי אישום. הוא הורשע ונידון למאסרים בפועל; באחד המקרים ריצה שש שנות מאסר ברציפות. דווקא במאסר הארוך הזה הוא הכיר את אשתו לעתיד, והתחתן איתה בזמן שעוד היה אסיר. עם שחרורו, החליטו בני הזוג להביא לעולם ילד. כבעל משפחה מחוץ לכלא, החובות של מ"ב המשיכו להיערם. בתצהיר הוא מספר, כי מאחר ששוחרר על תנאי, היה צריך להגיע בכל יום לתחנת המשטרה ואף להיפגש לעיתים תכופות עם קצין המבחן שלו. "עברי הכלכלי העיב על חיי והיה לי קושי מאוד גדול למצוא עבודה מאחר ואף מקום עבודה לא היה מוכן להעסיק אותי לאחר שביררו אודות עברי שהיה אז מאוד כבד", מספר מ"ב בתצהירו.

 

hovot1

מ"ב מודה בתצהיר, שהחובות העצומים דחפו אותו לחזור שוב לעולם הפשע, ולא עבר זמן רב עד שנכלא שוב. הפעם, אשתו שנותרה כמפרנסת יחידה לא הצליחה לכלכל את המשפחה, ופעם אחר פעם נאלצה לעזוב דירות בהן חיה עם הילדים בשכירות. החובות לבעלי הדירות נערמו בזה אחר זה, והליכים משפטיים נפתחו נגד מ"ב. התשלומים לעורכי הדין שייצגו אותו בערכאות השונות הכבידו אף הם, וכאשר שוחרר סוף סוף מכלאו, החובות היו עצומים, עד כדי כך שהסתכמו בשש ספרות.

אם כל הקשיים האלה לא מספיקים, אז עם שחרורו נאלץ מ"ב להתמודד עם קושי נוסף: בחורה איתה ניהל קשר רומנטי הודיעה לו שהרתה לו וילדה. בתצהירו הוא מספר, כי הידיעה על ילד נוסף שנולד לו נחתה עליו "כרעם ביום בהיר", אבל באותה נשימה הוא מוסיף, שהוא מוכן להתמודד גם עם ילד מחוץ לנישואים, אילו רק נמצא פיתרון לחובות העצומים.

מ"ב מספר שבשל גילו המתקדם יחסית, ועברו הפלילי, הוא מתקשה עד היום למצוא עבודה מכובדת שתספיק לכלכלתו ולכלכלת משפחתו. למרות זאת, הוא החליט שלעולם הפשע הוא לא חוזר, ולכן את הכסף שהוא מצליח להרוויח, הוא מוציא בזהירות רבה.

od_salmassi_eliyahoo_195-210shofet_rasham_hasdai_doron

עו"ד אליהו סלמאסי והשופט דורון חסדאי

בחזרה לעתיד

מ"ב החליט כאמור לפנות להליך של פשיטת רגל. הוא פנה לעו"ד אליהו סלמאסי, שהגיש בשמו את הבקשה לכינוס נכסים. התצהיר שכתב צורף לבקשתו של פרקליטו, וכך הוא מסכם: "כל רצוני לחיות בלא חובות, לכלכל את משפחתי בכבוד, ללא שנושים ירדפו אותי ומבלי להיות נתון לחסדיהם".

השופט חסדאי קבע בהחלטתו, כי מ"ב יחזיר בכל חודש לנושיו 500 שקל כסכום קבוע, עד הודעה חדשה. לפי החלטת השופט, העיקולים שהוטלו על מ"ב יבוטלו, והוא אף יוכל לפתוח חשבון בנק (אחד בלבד), אם כי חשבון זה יוכל להתנהל ביתרת זכות בלבד, ללא מתן אשראי מהבנק, ללא כרטיס אשראי וללא צ'קים. המטלטלין שכבר עוקלו למ"ב, כך לפי ההחלטה, יימכרו, והכסף שייכנס יועבר לקופת כונס הנכסים.

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *